3 redenen waarom lokale marketing key is voor jouw evenement3 redenen waarom lokale marketing key is voor jouw evenement
Back Back Nieuws

3 redenen waarom lokale marketing key is voor jouw evenement

01 september 2023

We willen natuurlijk allemaal zo veel mogelijk mensen bereiken, om zo hopelijk je evenement bij een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen. Maar is dat ‘schieten met hagel’ eigenlijk wel zo slim? We gingen op onderzoek uit en namen lokale marketing eens onder de loep.

 

We krijgen steeds meer reclames en advertenties voorgeschoteld. Zo veel zelfs, dat uit onderzoek blijkt dat ruim 85% van alle mensen op het internet zogeheten banner blindness heeft ontwikkeld. Dit is een fenomeen waarbij webgebruikers onbewust advertenties negeren. Dat betekent dus niet dat ze er niet alleen niet op klikken, maar ze nemen online advertenties niet eens waar. Je wereldwijd verspreide boodschap komt dus maar bij 15% van de mensen terecht. En dan moet je maar hopen dat jouw doelgroep zich binnen die 15% bevindt.

 

1. Met lokale marketing richt je je echt op je doelgroep

 

Met lokale marketing maak je deze groep in één keer een stuk kleiner. Dat klinkt misschien niet heel handig, maar het tegenovergestelde is waar. Lokale marketing is juist effectief doordat je een passende boodschap aan een gericht publiek zendt. Die boodschap komt binnen omdat het herkenbaar is en opvalt voor de doelgroep die je probeert te bereiken. Organiseer je bijvoorbeeld een evenement voor liefhebbers van de vissport? Dan heb je er weinig aan als je boodschap bij festivalgangers terecht komt, terwijl je daar met een brede marketingstrategie wel voor betaalt. Door alleen de doelgroepen ‘vissers’ en ‘vissport liefhebbers’ te targetten heb je direct de interesse te pakken, met vaak een hoger conversiepercentage tot gevolg.

 

2. Lokale marketing kan ook écht lokaal zijn

 

Als het aankomt op doelgroepen kun je natuurlijk op meer segmenteren dan alleen interesses. Lokale marketing kun je namelijk ook inzetten om mensen in een bepaald gebied te bereiken. Zit jouw onderneming bijvoorbeeld in de Randstad? Dan kun je je online lokale marketing zodanig afstemmen dat je alleen mensen bereikt die zich daar bevinden. Mensen die in Limburg wonen hebben immers weinig aan een advertentie voor uitverkoop bij een lokaal winkeltje in Groningen, terwijl mensen in Drenthe en Friesland wellicht wél tot de doelgroep behoren. Daarmee is de kans groter dat je onderneming opvalt bij mensen die ook daadwerkelijk in staat zijn om je dienst, product of service af te nemen. Dat kun je natuurlijk ook doen voor een evenement, een lokale actie of een bijeenkomst.

 

3. Lokale marketing zorgt voor een betere verbinding met je doelgroep

 

Mensen houden van hun omgeving, en het is belangrijk dat je als merk, evenement of bedrijf op de kaart zet als lokaal betrokken partij. Niet voor niets zijn bedrijven als Nike, Ben&Jerry’s en zelfs het Nederlandse Jumbo hier sterren in. Zij spelen slim in op maatschappelijke problemen die op (al dan niet internationaal niveau) lokaal niveau spelen. Dat kunnen grote en soms gevoelige onderwerpen zijn als geweld en racisme, maar je hoeft het natuurlijk niet meteen zo groots aan te pakken om de waardering te krijgen van je lokale doelgroep. Jumbo vestigingen pakken dit bijvoorbeeld slim aan door te kijken naar problemen die in de buurt spelen, zoals zwerfafval en armoede. Door een kleine, lokale actie op te zetten kun je behoorlijk wat extra punten scoren bij je doelgroep. Stuur bezoekers van je evenement bijvoorbeeld aan om afval op te ruimen, hun auto’s op de juiste plekken te parkeren en geen overlast te veroorzaken voor buurtbewoners, of speel het andersom door lokale bewoners gratis toegang te verlenen tot je evenement. Ook dát is lokale marketing.

 

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!