Maartje Nelissen, The Food Line-Up: ‘Mensen gaan straks het leven vieren’Maartje Nelissen, The Food Line-Up: ‘Mensen gaan straks het leven vieren’
Back Back Interview

Maartje Nelissen, The Food Line-Up: ‘Mensen gaan straks het leven vieren’

23 april 2021

In 2023 willen ze dé koploper zijn op het gebied van duurzame creatieve catering, vertelt Maartje Nelissen van full service cateringbedrijf The Food Line-Up. Hoewel dit jaar voor de hele catering- en evenementenbranche pas op de plaats betekende, ziet Maartje veel potentie en mogelijkheden voor de toekomst. Het afgelopen jaar heeft de organisatie dan ook de tijd genomen om zich te richten op de interne organisatie én de bijbehorende ambitie voor de toekomst!

‘Sinds 2012 is het de missie van cateringbureau The Food Line-Up om mensen beter eten te laten ontdekken op evenementen’, vertelt Maartje. ‘The Food Line-up begon ooit op grote festivals en groeide uit tot een full service cateringbedrijf gebaseerd op de principes van Slow food: good, clean & fair food.'

'We staan dus voor puur, ambachtelijk, vakmanschap, eerlijke prijzen en korte ketens.’ Dit bereiken ze met een netwerk van 100 zorgvuldig geselecteerde chefs en spraakmakende smaakmakers, waardoor ze een schat aan mogelijkheden voor onvergetelijke catering op elk evenement hebben.

Dé koploper op het gebied van duurzame creatieve catering

De afgelopen jaren gingen als een trein. Maartje: ‘We zijn in korte tijd enorm gegroeid. Ken je het gezegde the urgent can draw out the important? Dat was ons niet vreemd. Je gaat maar door en de interne organisatie komt daardoor bij vlagen op een lager pitje te staan.’

Naast nieuwe initiatieven – zoals Table for 2 en originele foodboxen – heeft The Food Line-up zich het afgelopen jaar dus gericht op de interne organisatie én bijbehorende ambitie voor de toekomst. ‘We hadden de luxe dat we met 2018 en 2019 hele goede jaren achter de rug hadden. Bovendien hebben we een ontzettend flexibel businessmodel’, vertelt Maartje. ‘Een crisis vraagt veel van iedereen en in ieder geval dat je korte termijn drastische beslissingen neemt. Wij hadden daarnaast de ruimte om te gaan voor een langetermijnfocus en -strategie. Denk aan het professionaliseren van onze marketing, maar ook het versimpelen van onze processen en werkwijze met leveranciers. Op die manier hebben we toch een dankbaar jaar achter de rug omdat we ons juist nu klaarstomen voor de toekomst!’

Hoewel dit jaar voor de hele catering- en evenementenbranche pas op de plaats betekende, ziet Maartje veel potentie en mogelijkheden voor de toekomst. ‘Deze crisis zal van iedereen nog een lange adem vragen maar ik denk dat er grote kansen liggen als alles weer open mag. ‘Met name in mooie samenwerkingen met locaties, bureaus maar ook vastgoed en horeca. Onze eigen missie? In 2023 willen we dé koploper zijn op het gebied van duurzame, creatieve catering. In 2020 mogen we als eerste cateraar van Europa het B corp certificaat dragen wat staat voor ‘Using business as a force for good. We hebben heel veel zin nog veel meer stappen daarin te zetten: van een wildpluk brievenbus foodbox tot duurzame jaardoelstellingen met iedere chef waarmee we werken.’

Nieuwe dankbaarheid en vitaliteit

Voor consumenten geldt: zodra het weer kan gaan we het keihard vieren. Maartje: ‘We pakken uit met lokale kwaliteitsproducten zoals een uitstekend glas wijn, kopen weer bij de lokale visboer, slager en bakker. Daar mag een ander prijskaartje aan hangen. Dat past bij een nieuw soort dankbaarheid, een herwaardering van de horeca. Daar hoort ook het vieren van kleine dingen bij.’

‘Vitaliteit was al een belangrijk thema, eten is daar een cruciaal onderdeel van. Mensen zijn zich door corona bewuster geworden van hun gezondheid en met die bewustwording ook dankbaarder. Iets waar we eerder minder bij stilstonden. Door ook als bedrijf na te denken over de voeding die je aan wilt bieden, kunnen ze een steentje bijdragen aan de gezondheid van hun werknemers. Dat zullen we terug gaan zien op evenementen. The Food Line-up draagt daaraan bij met gezondere en natuurlijke dranken uit Nederland, beter zoet en bijvoorbeeld standaard minimaal 50% vegetarische gerechten.’

Hoe komen we uit deze crisis?

Welk effect hebben de online evenementen? ‘Online evenementen zullen zeker blijven, dat zal ook zijn weerslag hebben op de cateringwereld - naast dat we blijvend meer thuis werken. Wij verwachten dat samenwerken in plaats van samen op kantoor zitten straks veel meer gaat over ontmoeten en dat interne evenementen beter gefaciliteerd worden. Daar liggen kansen! Net als dat het opsturen van iets kleins voor een online evenement enorm kan bijdragen aan engagement en opkomst online. Onze foodboxen door de brievenbus lopen nog steeds goed en we overwegen om dit verder uit te breiden en hier een platform van te maken voor alle kleinschalige specialisten met wie we werken.’

Ready to go

‘De markt voor consumenten zal sneller opengaan dan de zakelijke markt’, denkt Maartje. ‘Het zou zomaar een nieuwe ‘Summer of Love’ kunnen worden of een nazomer waarin het leven weer gevierd mag worden. De zakelijke markt zal een paar maanden langer op zich laten wachten. Natuurlijk zijn er enorme klappen gevallen maar er zijn ook genoeg winnaars van deze crisis die hun evenementbudget nog niet hebben gespendeerd en niet kunnen wachten iets terug te doen voor hun medewerkers. Hoe en wanneer de internationale markt en de evenementen voor grote corporates weer op gang komen is spannend. We merken wel nu al dat het nog belangrijker is snel te schakelen en flexibel te zijn. Daarom zetten we nu alle stappen om straks ready to go te zijn. Met duurzame proposities, goede menuboeken, een nieuwe website en een team dat zin heeft in de toekomst.’

Meer over de stand van de cateringbranche op dit moment, The Food Line-Up en het toekomstbeeld van Maartje Nelissen? Ze is uitgebreid te horen in aflevering #7 van LIVE LIVE LIVE, de podcast voor de evenementenbranche.

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!