Rotterdam Ahoy Convention Centre: Bringing Excitement to LifeRotterdam Ahoy Convention Centre: Bringing Excitement to Life
Back Back Locaties

Rotterdam Ahoy Convention Centre: Bringing Excitement to Life

16 januari 2023

Waar vloeien entertainment en business elke dag opnieuw zo volkomen natuurlijk in elkaar over, als in Rotterdam Ahoy? De alom bekende Arena, die week in week uit de ene na de andere spectaculaire show huisvest, naast het strakke en stijlvolle Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC), waar dagelijks in klein en groot gezelschap wordt vergaderd en gecongresseerd. Met de akoestisch perfecte RTM Stage als imposant auditorium voor zowel plenaire sessies als voor welk ander grootschalig zakelijk event ook dat zich daar zal thuisvoelen. Meer dan genoeg reden vonden de marketeers van Ahoy om dat vooral internationaal nog weer eens luid van de daken te schreeuwen. 

‘Het RACC kwam gereed midden in coronatijd. Dat was dus eigenlijk wel een beetje een valse start', zegt Susanne Blaas, Marketing & Communications Manager. ‘We hebben daarom nu een campagne laten ontwikkelen die vooral de bekendheid van het RACC als zakelijke accommodatie wereldwijd een boost moet geven.’ Het thema: Bringing excitement to life.

Traditioneel imago congrescentra doorbreken

Events. Het begint altijd met een slim idee, het onderbuikgevoel, dat allesoverheersende wensbeeld van hoe het straks in het echt moet zijn. Ahoy heeft de ambitie elk evenement naar de overtreffende trap te tillen. Aldus, vrij vertaald, het rationele fundament onder de tagline, waarmee Rotterdam Ahoy zich hernieuwd aan de internationale zakelijke markt presenteert. Een down to earth campagne in geel en grijs, sterk visueel qua concept en direct in zijn boodschap. Typerend Rotterdams ook. Blaas: ‘We zijn als Ahoy natuurlijk best bijzonder. Tenslotte bieden we al 52 jaar onafgebroken zowel zakelijke events als entertainment en sport gastvrij onderdak. Maar we zijn daarnaast ook Rotterdams. En dus ook van het niet praten, maar doen. Borstklopperij ligt ons niet zo, we zetten dat stapje extra altijd.’ Dit staat gepaste trots overigens niet in de weg, erkent ze: ‘Zeker niet. We vinden, dat we er met het huidige Convention Centre en RTM Stage in zijn geslaagd het vaak vrij standaard en ook wel saaie imago van traditionele congrescentra te doorbreken. Ahoy is met alles onder één dak wat dat betreft uniek en bruisend.’ 

Internationale reputatie

Dat Ahoy nationaal nauwelijks aan de weg hoeft te timmeren, mag duidelijk zijn. Wie kent niet De Vrienden van Amstel LIVE die deze maand in de Ahoy Arena de 25e editie beleeft. En anders ABN AMRO Open, het tennisevent dat komend voorjaar voor de 50e keer wordt gespeeld. Maar toch ook veel internationale opdrachtgevers weten de weg naar Rotterdam-Zuid goed te vinden. Zo huisvest het RACC in december 2023 het 26e World Energy Congress. Trouwens, het Eurovisie Songfestival in 2021 had ook niet bepaald over belangstelling te klagen. Waarom dan toch nog een campagne? ‘Het RACC trekt een andere, nieuwe doelgroep voor Ahoy. We willen juist buiten Nederland kenbaar maken dat wij met het grootste auditorium van Nederland een perfecte congreslocatie zijn.  Daarvoor nemen we bijvoorbeeld met het nieuwe campagneconcept ook deel aan internationale beurzen als IBTM afgelopen november.’ Onderdeel van de brede marketingaanpak is verder voornamelijk online campagnes, geo-targetting  en verder een actief persbeleid en print in internationale businessmedia, zij het vrij beperkt. Vanuit de organisatie is Mirjam van de Kamp als Director of Conventions degene die in persoon met haar salesteam de kar gaat trekken.  

Voorlopers in duurzaamheid

Volgens Blaas spreekt het actieve duurzaamheidsbeleid dat Rotterdam Ahoy voert sterk in het voordeel als het bij potentiële opdrachtgevers gaat om andere afwegingen dan louter functionele. ‘Natuurlijk zijn onze faciliteiten perfect op orde, inclusief state-of-the–art techniek. We beschikken over ruimten van verschillende afmetingen, die ook onderling kunnen worden verbonden tot weer grotere. Daar zal de discussie niet over gaan. Hoe we omgaan met onze maatschappelijke verantwoordelijkheid geeft ons wel een voorsprong', stelt ze, wijzend op onder meer de innovatieve warmtecollectoren die in het wegdek van de Ahoyweg zijn verwerkt, de ondergrondse warmteopslag, het zonnepanelendak en de urban waterbuffer die wordt gerealiseerd.e 

Zo heeft Ahoy in vele facetten een overtuigend verhaal voor haar huidige en toekomstige bezoekers. En mochten die langer in Rotterdam-Zuid willen verblijven: in het derde kwartaal van 2023 opent het Ibis Styles Hotel op het Ahoy-terrein haar deuren. Rotterdam Ahoy, de plek voor optimale beleving.

 

Tekst: Henny  Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!