Als je het Capital C vraagt… dé eventtrends van 2024Als je het Capital C vraagt… dé eventtrends van 2024
Back Back Trends

Als je het Capital C vraagt… dé eventtrends van 2024

27 september 2023

Jezelf neerzetten als creatieve hub vraagt lef. Maar lef is iets waar de Amsterdamse eventlocatie Capital C geen gebrek aan heeft. Het betekent wél dat je dat statement waar moet blijven maken. Een mooie ongoing uitdaging, als het aan Nadine Wigger, Head of Events & Catering ligt. Want hoe beweeg je mee met de trends, maar blijf je ook dicht bij jezelf? Voor Capital C betekent dat dat ze altijd op zoek zijn naar het perfecte evenwicht tussen hun eigen identiteit en de snel veranderende buitenwereld. Dé megatrends van dit moment? Nadine zet ze voor ons op een rijtje:

‘Als locatie vinden we het belangrijk ergens voor te staan. Creativiteit is dan ook een middel, geen doel’, vertelt Nadine.

Capital C waait niet zomaar met de trends mee. ‘We willen onze visie op een waardevolle manier onderdeel laten zijn van onze guest experience. We bewegen mee met de snelheid waarin dingen veranderen, maar wél op onze eigen manier. Het doel van de opdrachtgever is daarin leidend, want zonder vertaling van dat doel, kunnen we die creativiteitsslag niet maken.’

Megatrend 1: Social Impact

De realisatie dat je voor veel meer dan alleen jezelf staat, is inmiddels wijdverspreid. Oók bij werkgevers en corporates. Nadine: ‘Vitaliteit is superbelangrijk. Er is een krapte op de arbeidsmarkt. Een goede connectie tussen werknemer en werkgever is dus nog belangrijker dan voorheen. Wij denken dat je events heel goed kunt gebruiken om de connectie met je personeel te behouden én om bij ze in te checken.’

‘Onze gasten veranderen, de opdrachtgever zelf verandert en ook ons eigen personeel verandert. Gen Z, de generatie die nu op de arbeidsmarkt komt, zit heel anders in elkaar. Wie zijn ze en waar hebben ze behoefte aan? Wij denken graag met onze opdrachtgevers mee hoe je kunt inspringen op die nieuwe wensen. Wij organiseren bijvoorbeeld regelmatig kick-off evenementen voor internationale bedrijven waarin deze thema’s heel belangrijk zijn. Wij verwachten dat zulke evenementen trending worden en events steeds meer zullen worden georganiseerd met HR-doeleinden.’

Megatrend 2: Connectie en Digitalisering

Twee trends die elkaar tegen lijken te spreken, want hoe behoud je de sociale menselijke verbintenis in een wereld van de snel groeiende digitalisering? Slimme apps, manieren om je programma kenbaar te maken, mensen connecten. Digitalisering is niet weg te denken tijdens een evenement anno 2023. ‘Maar de menselijke connectie blijft het belangrijkste tijdens een evenement’, zegt Nadine. ‘Zijn er vormen te verzinnen om de balans tussen kennisdelen, workshops en netwerktijd leuk te houden? Hoe voorkom je dat mensen tijdens die netwerktijd uit ongemak naar hun telefoon grijpen? Kunnen we hier leuke gimmicks voor verzinnen? Competities met de telefoon, een app die schermtijd regelt of zelfs een charger room waar mensen hun telefoon achterlaten? Hoe kun je als opdrachtgever het meeste halen uit het feit dat je iedereen bij elkaar hebt? Volgens ons valt daar nog wel wat te winnen!’

Megatrend 3: Sustainable & Green

Bijna elk bedrijf heeft inmiddels duurzaamheidscriteria die ook tijdens een event een rol spelen. Nadine: ‘In plaats van onze eigen duurzame stappen te vermelden, willen we het graag omdraaien en onze opdrachtgevers helpen om tijdens het event hun eigen doelstellingen te halen. Dat maakt de boodschap vanuit de klant veel sterker! Laten we dan samen kijken of we daar tijdens het event aandacht aan kunnen besteden, door een statement te maken. Zo stimuleren we gasten om met het OV te komen. Wat dacht je van gezamenlijk deze kant op komen met een elektrische boot en onderweg informeel plasticvissen uit de grachten? Voordat je bij Capital C aankomt heb je de eerste stappen naar een betere wereld al achter de rug!’ Capital C wil graag transparant zijn over de carbon footprint van evenementen. ‘Daarom sturen we graag aan op duurzame oplossingen, we bedenken creatieve alternatieven. Zoals vegetarische catering van lokale producten, waarin Chef Dave groenten de hoofdrol laat spelen, maar ook het organiseren van volledig plasticvrije events.’

Mixen en matchen

Door het met hun opdrachtgevers over hun eigen visie op deze thema’s te hebben, inspireert Capital C met creatieve oplossingen én geven ze de trends de aandacht. ‘We zetten in de kern een goede creatieve basis neer, mixen en matchen de trends die bij ons passen en denken van daaruit met onze opdrachtgevers mee’, sluit Nadine af. De creatieve kracht van Capital C!

Tekst: Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!