Hoe zien events er in 2040 uit? #roadto2040Hoe zien events er in 2040 uit? #roadto2040
Back Back Visie

Hoe zien events er in 2040 uit? #roadto2040

27 maart 2024

Van artificial intelligence tot nieuwe businessmodellen en van duurzaamheid tot immersive belevingen, is dat de toekomst waar we ons naartoe bewegen? Tijdens Elevate your Event (powered by Midden Nederland Hallen en Next Venue) op 20 maart in de Midden Nederland Hallen, verwoordden 10 eventexperts hun visie. Dit deden ze aan de hand van de prangende vragen vanuit het publiek – bestaand uit opdrachtgevers en organisatoren. Zo brainstormde de branche sámen over hoe de wereld van evenementen er in 2040 uitziet. Zou die inderdaad zo kil zijn als AI ons voorspiegelt? Vast niet! Wij nemen je mee langs de belangrijkste learnings.

Verleg je horizon voor een middag en neem een deep dive in de wereld van morgen. Elevate your Event beloofde je naar 2040 te teleporteren en zo alvast een kijkje in de toekomst te gunnen. Na een ontvangst en lunch in Next Qube van de energieneutrale (hallo toekomst!) Midden Nederland Hallen, starten dagvoorzitters Suzan Vink en Gerrit Heijkoop zonder oponthoud de eerste paneldiscussie. Door het publiek hun belangrijkste vragen op te laten schrijven en via een even simpel als ingenieus puntensysteem de hoogstscorende vragen aan het panel voor te leggen, weten ze zeker dat dít de punten zijn die de branche bezighouden.

Our road to 2040

Om van waarde te blijven zijn er nieuwe manieren nodig om te inspireren, ervaringen te bieden en connecties te genereren. Maar hoe? Vooral blijven bewegen, blijkt de consensus. Opdrachtgevers zijn zich steeds bewuster van de tikkende klok van onze planeet. Hoe haak je daar als organisator op in? Simon Renes van Effectgroep*, Hans Janssen van Denkproducties, Sonja Schaefers, Beau & XR Events en Timo Kruft van Next Venue zijn het er eigenlijk wel over eens: organiseer je een evenement? Doe het dan écht goed. Dat betekent minder evenementen en scherpere keuzes. Slim combineren, verspilling voorkomen – ook door no show aan te pakken - , en te kiezen voor een locatie die perfect past in plaats van een locatie aan jouw wensen aan te passen, zijn punten waar winst te halen is.

Golf van verandering met Plastic Whale

Na de eerste paneldiscussie is het podium voor impactondernemer Marius Smits van Plastic Whale. De kracht van doism, daar gelooft hij misschien nog wel het meest in. Laat je niet tegenhouden door twijfel, zet gewoon die eerste stap. Zijn bedrijf vist plastic op uit grachten en rivieren en maakt daar nieuwe spullen van. Hij creëerde een golf van verandering vanuit de simpele wens om een boot te bouwen van opgevist plastic en gaf daarmee antwoord op zijn eigen vraag wat je vandaag kunt doen om de toekomst een stukje beter te maken. STOP TALKING, START DOING.

Hoe duurzaam is de branche in 2040?

In plaats van dat de zaal de panelleden van panelsessie 2 uitdagen, poneerden de panelleden zélf een pittige stelling om te ontdekken welke stappen voorwaarts we kunnen maken voor een duurzame evenementenbranche. Bob Veerman van XSAGA verdedigde de stelling ‘De evenementenindustrie zal geen grote stappen maken zolang er geen strenge regelgeving is’, Donna Steijn van Obsession betoogde in 2030 alleen nog samen te werken met partners die ook duurzaam werken en Giselle Koning van The Groundbreaker brak een lans voor evenementenbureaus die meegaan met de verduurzaming: ‘Evenementenbureaus die níet meegaan met de verduurzaming van de branche hebben geen toekomst.’ Hoewel de meningen zowel binnen het panel als in de zaal verschilden over de manier waaróp, waren ze het wel eens met de adviesrol die evenementenbureaus zouden moeten innemen. ‘Opdrachtgevers willen wel, maar weten vaak niet hoe. Wij weten als branche straks waar we het verschil kunnen maken.’

AI & Events in 2040

De grote angst van veel creatieve professionals: gaat AI ervoor zorgen dat onze input niet meer nodig is? Ook bij de eventprofessionals in de zaal klinkt deze angst. Nils Roemen van Experience experts, Xander Kranenburg van Narrative, Rajjan El Alaoui van The Speakers en Luc van Bussel van The One Meeting Company snappen die angst deels, maar willen vooral ook wijzen op de mogelijkheden die AI biedt. ‘Het gaat ook bij evenementen niet alleen om het eindproduct, maar ook om het proces. En die reis, die moet door mensen gemaakt worden. Daar zit onze meerwaarde. AI blijft een tool. Een belangrijkere vraag vinden ze: Ben je creatief genoeg om met de tools om te gaan? Leer jij de juiste vragen te stellen? De belangrijkste tip die de mannen op het podium hierover geven is – ga ermee aan de slag. Investeer tijd, snel iemand aan die dagelijks met AI in de weer is en leer de mogelijkheden kennen. Maak er een speeltuin van! Daarmee nemen ze ook de ethische bezwaren weg, want: ‘We wijzen wel naar AI, maar we moeten naar onszelf wijzen. Wíj voeren en gebruiken de tools.’

We zijn op missie geweest. Wordt jouw volgende event futureproof?

Tekst: Mahlee Plekker

Fotografie: KeepFocus Photography

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!